
 

 
This  case  was  written  by  Kirsten  Lundberg,  Director,  Knight  Case  Studies  Initiative,  Graduate  School  of  

Journalism,  Columbia  University.  The  faculty  sponsor  was  Professor  Michael  Schudson.  (06/2011)   

   

    CSJ-­­­11-­­­0041.0   

   

   

   

Friend  or  Foe?  WikiLeaks  and  the  Guardian   

On   Sunday,   November   28,   2010,   Alan   Rusbridger—editor   of   the   left-­­­leaning   

British  Guardian   newspaper—and   a   team   of   journalists   pledged   to   months   of   secrecy   

were   finally  scheduled   to   go   public   with   one   of   the   most   explosive   collections   of   

documents   in   the   paper’s  history:  250,000  classified  US  diplomatic  cables  recording  confidential  

conversations  and  contacts  around  the  world.  In  this  project,  the  Guardian  had  four  media  

partners:  the  New  York  Times  (US),  Der  Spiegel  (Germany),  Le  Monde  (France),  and  El  País  

(Spain).     

The   five   publications   had   come   into   possession   of   the   cables   thanks   to   a   21st-­­

­century  organization  called  WikiLeaks.  WikiLeaks  was  founded  in  2007  by  Julian  Assange,  a  

brilliant  and  mercurial  Australian  former  computer  hacker.  Assange  believed  that  information,  

even  classified  or  dangerous  information,  should  be  available  to  everyone.  It  was  in  that  spirit  

that  he  had  already  given   the   Guardian,   New   York   Times,   and   Spiegel   official   US   frontline   

records   from   the   wars   in  Afghanistan  and  Iraq.  In  an  agreement  forged  originally  by  

Assange  and  the  Guardian,  the  three  had  simultaneously  published  the  so-­­­called  War  Logs  

in  July  and  October  2010.     

  While   there   had   been   moments   of   tension,   the   War   Logs   publication   had   gone   

fairly  smoothly.  The  same  could  not  be  said  of  the  diplomatic  cables.  Logistics  had  been  a  

nightmare.  First,  there  was  redaction—editing  the  cables  so  no  one  would  suffer  death  or  

retaliation.  That  had  taken  weeks  of  intensive  labor  by  a  small  group  of  journalists;  organizing  

and  tracking  the  process  required   a   purpose-­­­built   database.   Then   there   was   the   challenge   

of   arranging   for   simultaneous  publication  across  time  zones  and  languages  by  five  news  

partners  with  widely  varying  deadlines.  A  massive  grid  tried  to  reconcile  the  multiple  conflicts. 

What’s   more,   relations   with   Assange—never   simple—had   become   fraught.   The   two  

principal   Guardian   reporters   on   the   War   Logs   stories   no   longer   spoke   to   him.   Assange   

had   also  conceived   an   abiding   hatred   for   the   New   York   Times,   and   the   Guardian   and   

Spiegel   had   fought  fiercely  to  keep  the  Times  in  the  consortium.  To  appease  Assange  somewhat,  

they  acceded  to  his  11th-­­­hour  demand  to  include  Le  Monde  and  El  País  in  the  release  of  the  

diplomatic  cables.  

   

   



Friend or Foe?  _________________________________________________________CSJ-­­­11-­­­0041.0   

 

 

         2   

There  were  also  legal  worries.  The  cables  were  classified  and  revealed,  for  example,  

the  damaging  news  that  Saudi  Arabia  had  encouraged  the  US  to  bomb  Iran;  that  Pakistan’s  

nuclear  arsenal   could   be   threatened;   that   the   US   State   Department   had   asked   its   

diplomats   to   spy   on  United  Nations  personnel;  or  that  the  government  of  Yemen  had  offered  

to  cover  for  US  raids  on  Muslim   radicals   in   Yemen.   Britain   had   an   Official   Secrets   Act   

that   was   frequently   invoked   to  prevent  publication  of  sensitive  materials.  The  US  had  an  

Espionage  Act.  Either  government  might  yet  intervene.  

Editor  Rusbridger  was  confident  the  Guardian  and  its  partners  had  acted  conscientiously  

in  preparing   to   release   the   cables.   Nonetheless,   he   couldn’t   repress   a   persistent   worry—

what   if  publishing  them  at  all  was  in  some  fundamental  way  a  mistake?  Perhaps  the  paper  

was  too  caught  up  in  the  drama  and  momentum  of  the  project  to  comprehend  its  full  impact.  

What  if  people  died  as  a  result?  Or  the  cables  incited  mass  violence?    

On  November  26,  as  the  paper  completed  final  steps  toward  launch,  Rusbridger’s  

doubts  were  reawakened  by  a  thoughtful  email  from  a  trusted  and  respected  colleague  outside  

the  small  WikiLeaks  team.  Would  publication  damage  the  administration  of  US  President  

Barack  Obama,  he  asked,  and  derail  much  of  what  the  Guardian  itself  stood  for?  Might  

Democrat  Obama  fail  to  win  approval   for   a   new   arms   control   treaty   from   the   Republican   

Congress?   “Are   we   serving   our  interests,  by  publishing  material  which  weakens  a  president,  

who  we  think  is  trying  to  do  the  right  thing?”  wrote  the  colleague.1     

I   just   wonder   whether   we   are   not   putting   ourselves   in   the   position,  

whether  we  are  serving  the  opposition,  and  undermining  our  own  stand,  

on  so  many  of  the  issues  that  we  care  about.     

Rusbridger  was  not  a  man  easily  flustered.  But  for  all  the  care  the  Guardian  had  

exercised,  he  could  see  that  this  project  had  the  potential  to  go  seriously  wrong.       

Guardian:  a  brief  history   

The  paper  Rusbridger  headed  was  founded  in  1821  as  the  Manchester  Guardian,  based  

in  northern   England.   The   daily   paper   dropped   “Manchester”   from   the   title   in   1959,   and   

in   1964   it  moved   operations   to   London.2   Its   circulation   in   2010   fell   from   over   300,000   

to   some   280,000— ranking  about  10th  among  British  national  newspapers.3  Its  sister  paper  

since  1993,  the  Observer,  was   published   on   Sundays.   The   Guardian   was   the   only   national   

paper   with   an   ombudsman  (“readers’  editor”),  first  appointed  in  1997.  In  late  2008,  the  

company  moved  to  a  modern  building  in  the  King’s  Cross  section  of  London.  

                                                           

1 Rusbridger chose not to identify the colleague, but confirmed it was a male.   
2 For more on the Guardian’s history, see “History of the Guardian,” Guardian, 

http://www.guardian.co.uk/gnmarchive/2002/jun/06/1.   
3 For circulation numbers, see “ABCs: National daily newspaper circulation October 2010,” Guardian, 

November 12, 2010, http://www.guardian.co.uk/media/table/2010/nov/12/abcs-national-newspapers.   



Friend or Foe?  _________________________________________________________CSJ-­­­11-­­­0041.0   

 

 

         3   

A  left-­­­leaning  publication  from  the  start,  the  Guardian  emerged  with  time  as  a  

member  of  the  “serious”  national  British  daily  press  (along  with  the  Financial  Times,  the  Daily  

Telegraph,  the  Times  of  London,  and  the  Independent).  It  was  supported  since  1936  by  the  Scott  

Trust,  established  by  John  Russell  Scott,  whose  family  had  owned  and  edited  the  paper  for  

decades.  The  Trust  was  pledged   to   preserve   the   editorial   independence   of   the   paper.   All   

profits   went   back   into   the  improvement  of  the  publication,  an  unusual  arrangement  which  

to  a  degree  insulated  the  paper  from  economic  fluctuations  in  the  industry.     

By   the   early   1990s,   it   had   largely   shed   an   early   reputation   for   cheap   production   

and  multiple   typos   (the   satirical   magazine   Private   Eye   dubbed   it   the   Grauniad),   and   went   

on   to   win  multiple  prestigious  journalism  awards,  including  the  British  Press  Awards  National  

Newspaper  of  the  Year  in  1997  and  2006.4  One  of  its  best-­­­known  scoops  was  a  series  of  

investigations  into  Tory  MPs   Jonathan   Aitken   and   Neil   Hamilton,   which   led   to   the   1997   

downfall   of   the   Conservative  government.     

The   Guardian   also   had   a   substantial   online   presence   with,   by   2010,   the   largest   

Web  readership  of  any  English-­­­language  newspaper  after  the  New  York  Times.  The  editors  

subscribed  to  a  “free  content”  philosophy,  and  declined  to  charge  online  readers.  The  website,  

launched  in  1999,  won  the  2005,  2006,  and  2007  Webby  award  (given  by  the  International  

Academy  of  Digital  Arts  and  Sciences)  for  best  newspaper  on  the  Internet.  It  also  swept  the  

hustings  as  Best  Electronic  Daily  Newspaper  for  six  years  running  from  the  British  Newspaper  

Awards.5       

The  Guardian’s  editor  in  2010  was  Alan  Rusbridger,  57,  who  first  joined  the  paper  in  

1979.  He  left  the  paper  for  a  period  in  the  mid-­­­1980s,  but  returned  in  1987  and  helped  to  

launch  a  new  section,  Guardian  Weekend.  After  a  stint  as  deputy  editor,  Rusbridger  was  named  

editor  in  1995;  he  helped  foster  the  explosive  growth  of  the  paper’s  website.6  It  was  that  

prominence  online  which  first  attracted  the  attention,  and  the  admiration,  of  a  first-­­­rate  

Internet  hacker,  Julian  Assange.   

WikiLeaks:  a  brief  history   

Assange   was   an   Australian,   born   in   1971   in   the   province   of   Queensland.   Raised   

to   a  nomadic  lifestyle  by  his  mother,  Assange  was  a  largely  self-­­­taught  computer  geek.  At  

22,  he  was  charged  on  31  counts  of  computer  hacking  and  related  crimes,  and  eventually  pled  

guilty  and  paid  a  minimal  fine.  He  was  an  autodidact  on  such  wide-­­­ranging  subjects  as  

physics,  math,  philosophy,  and  neuroscience.  At  18,  he  fathered  a  child,  and  spent  years  trying  

                                                           

4 For a list of award winners, see “British Press Awards,” Press Gazette, 

http://www.pressgazette.co.uk/hybrid.asp?typeCode=99&navcode=92.   
5 For winners, please see: http://www.newspaperawards.co.uk/index.php?pid=4.   
6 On the side, Rusbridger wrote children’s books and served as chair of the National Youth Orchestra.  



Friend or Foe?  _________________________________________________________CSJ-­­­11-­­­0041.0   

 

 

         4   

to  secure  a  custody  agreement  (his  mother  claimed  that  the  stress  caused  his  hair,  which  had  

been  dark  brown,  to  turn  white).7  

Assange, a   believer   in   the   free   movement   of   information,   registered   the   domain   

name  WikiLeaks.org   in   1999.   But   he   didn’t   start   to   use   it   actively   until   2006.   That   year,   

he   feverishly  transformed  the  website  into  a  secure  location  for  whistleblowers,  specifically  

those  who  wanted  to  give   secret   documents   a   public   airing.   As   he   characterizes   it,   

WikiLeaks   was   “an   uncensorable  system   for   untraceable   mass   document   leaking   and   

public   analysis.”8 The   first   posting,   in  December   2006,   was   a   decision   (never   verified)   by   

a   Somali   rebel   leader   to   execute   government  officials.  In  2007,  Assange  announced  the  

formal  launch  of  the  site.     

Assange   was   the   one   to   start   a   relationship   with   the   Guardian.   As   early   as   2007,   

recalls  Editor   Rusbridger,   he   received   regular   emails   from   WikiLeaks   “editor-­­­in-­­­chief”   

Assange,  sometimes  with  a  good  story  to  tell.  On  August  31,  2007,  the  two  organizations  

worked  in  tandem  for  the  first  time.  WikiLeaks  posted  the  full  text  of,  and  the  Guardian  ran  

a  story  on,  a  report  by  the  private  investigations  firm  Kroll  about  the  alleged  corruption  of  

former  Kenyan  President  Daniel  Arap   Moi.   The   Kenyan   government   had   chosen   to   keep   

the   report   secret.   The   Guardian   at   that  point  was  the  only  British  paper  to  write  about  

WikiLeaks  or  use  some  of  its  documents.     

In  2008  and  2009,  WikiLeaks  and  the  Guardian  again  crossed  paths.  On  two  occasions,  

the  UK  high  court  issued  an  injunction  against  the  paper’s  publication  of  damning  documents,  

first  about   Barclays   Bank   tax   avoidance   strategies,   and   second   on   toxic   waste   dumping   

in   the   Ivory  Coast  by  commodity  trader  Trafigura.  WikiLeaks,  whose  servers  were  in  Sweden  

and  elsewhere,  was  not  bound  by  any  such  injunction.  It  posted  numerous  of  the  court-­­

­banned  materials  online.   

But  there  were  also  instances  in  which  WikiLeaks  published  documents  it  thought  

would  prompt   a   public   outcry,   and   instead   the   revelations   were   met   with   silence.   For   

example,  documents   from   the   Guantanamo   Bay   detention   camp,   emails   from   former   

Republican   vice-­­presidential  candidate  Sarah  Palin  posted  to  Yahoo!,  and  secret  Scientology  

manuals  sparked  little  reaction.  By  spring  2010,  Assange  had  concluded  that  to  get  word  out,  

it  made  sense  to  align  with  the  mainstream  press.  So  in  April,  he  released  at  the  National  

Press  Club  in  Washington,  DC,  a  2007  video  of  two  US  Apache  helicopter  pilots  allegedly  

executing  people  on  the  ground  in  Iraq,  including  two  Reuters  correspondents.  The  helicopter  

video  got  attention,  but  much  of  it  focused  on  Assange’s  clumsy  packaging  and  editing  of  

the  material,  which  he  dubbed  “Collateral  Murder.”       

Then  in  late  May,  Assange  vanished.  The  reason  soon  emerged.  The  story  did  not  

attract  much   media   attention,   but   the   Pentagon   on   May   26   had   arrested   US   Army   

                                                           

7 Raffi Khatchadourian, “No secrets,” New Yorker, June 7, 2010, 

http://www.newyorker.com/reporting/2010/06/07/100607fa_fact_khatchadourian. 
8 Ibid. 

http://www.newyorker.com/reporting/2010/06/07/100607fa_fact_khatchadourian


Friend or Foe?  _________________________________________________________CSJ-­­­11-­­­0041.0   

 

 

         5   

Private   Bradley  Manning,   22,   on   charges   of   illegally   downloading   hundreds   of   thousands   

of   classified   US  documents,  including—reports  said  at  the  time—a  trove  of  State  Department  

cables  on  Iraq  and  Afghanistan.   Apparently,   Manning   may   have   given   the   documents   to   

WikiLeaks.9   One   of   those  who  read  a  small  news  item  on  Manning’s  arrest,  and  that  the  

State  Department  was  looking  for  Assange   to   question   him,   was   veteran   Guardian   

investigative   reporter   Nick   Davies.   Davies  resolved  to  find  Assange.   

First  Contact   

Davies  occupied  a  special  place  at  the  Guardian.  A  staff  reporter  for  many  years,  he  

had  been   since   1987   a   freelancer   contracted   to   report   only   for   the   Guardian.   His   job   

was   to   find   the  blockbuster  stories  no  one  else  had  noticed  and  pursue  them—as  he  puts  

it,  “seeing  what  must  be  there  that  isn’t  included  in  what’s  being  written.”   10  The  strategy  had  

paid  off  handsomely;  Davies  in  2009  alone  broke  two  consequential  stories:  that  the  Rupert  

Murdoch-­­­owned  tabloid,  News  of  the  World,  had  hacked  into  celebrity  voicemail  accounts,  

and  that  Murdoch’s  umbrella  company  News  Corporation  had  paid  huge  sums  to  settle  legal  

cases  related  to  the  phone  hacking.   

When   Davies   saw   the   item   on   Bradley’s   arrest   and   the   hunt   for   Assange,   he   

thought  “maybe  the  real  story  isn’t  that  four  paragraphs,  it’s  the  secrets.  It  was  extraordinary  

that  nobody  else  was  trying  to  get  hold  of  Julian  [Assange]  to  ask  him  what  these  secrets  

were  and  whether  they  could  have  them.”  Davies  thought  it  possible  that  Assange  could  be  

persuaded  to  share  his  files— whatever  they  contained—with  the  Guardian.  On  June  16,  2010,  

he  tried  to  reach  Assange  via  email.  Assange  replied,  but  cryptically.  Then  Davies  was  tipped  

that  Assange  was  planning  to  appear  in  Brussels  on  Monday,  June  21,  at  a  press  conference. 

Davies   consulted   with   Guardian   Investigations   Editor   David   Leigh,   who   had   

already  crossed  paths  with  Assange.  Leigh  felt  there  was  little  merit  to  pursuing  the  WikiLeaks  

founder.  But  Editor  Rusbridger  approved  Davies  to  travel  to  Brussels.  Another  Guardian  

reporter,  European  correspondent  Ian  Traynor,  was  already  in  the  Belgian  capital  and  cornered  

Assange  after  the  press  conference;  the  Australian  agreed  to  meet  again  on  Tuesday,  June  22. 

Agreement.  On  Tuesday  afternoon,  Davies  and  Traynor  met  Assange  at  the  Hotel  

Leopold  in   Brussels.   Traynor   had   to   leave,   but   Davies   and   Assange   talked   for   some   six   

hours.   Davies  wanted  above  all  to  find  out  what  Assange  had,  whether  it  was  worth  anything,  

and  whether  he  would  share  it  with  the  Guardian.  On  the  first  two  points,  the  news  seemed  

good:  Assange  claimed  to   have   more   than   a   million   official   US   documents,   divided   into   

four   significant   batches:   battle  reports  from  Iraq;  battle  reports  from  Afghanistan;  US  

diplomatic  cables  from  around  the  world;  and   internal   communications   on   operations   at   

                                                           

9 Philip Shenon, “Pentagon Manhunt,” Daily Beast, June 10, 2010, http://www.thedailybeast.com/blogs-

andstories/2010-06-10/wikileaks-founder-julian-assange-hunted-by-pentagon-over-massive-leak/#. 
10 Author’s interview with Nick Davies in London, UK, on March 8, 2011. All further quotes from Davies, 

unless otherwise attributed, are from this interview.  

http://www.thedailybeast.com/blogs-andstories/2010-06-10/wikileaks-founder-julian-assange-hunted-by-pentagon-over-massive-leak/
http://www.thedailybeast.com/blogs-andstories/2010-06-10/wikileaks-founder-julian-assange-hunted-by-pentagon-over-massive-leak/


Friend or Foe?  _________________________________________________________CSJ-­­­11-­­­0041.0   

 

 

         6   

the   US   detention   center   in   Guantanamo   Bay.  Assange  had  wanted  to  post  some  of  these  

on  the  WikiLeaks  website  for  at  least  two  weeks,  but  had  refrained  out  of  concern  for  Private  

Manning.    

As  for  sharing,  Davies  and  Traynor  made  the  argument  that  Assange  could  reach  far  

more  readers,  and  gain  valuable  credibility  for  his  trove,  if  he  aligned  his  efforts  with  the  

Guardian.  “We  are  going  to  put  you  on  the  moral  high  ground—so  high  that  you’ll  need  an  

oxygen  mask,”  Davies  told  Assange.11  But  Davies  wanted  to  go  even  further.  On  the  train  to  

Brussels,  he  had  decided  to  ask  Assange  if  he  would  endorse  working  with  a  consortium  of  

publications.    

Davies  wanted  primarily  to  protect  the  Guardian  against  draconian  UK  libel  and  secrecy  

laws.  Britain  had  nothing  like  the  free  speech  protection  that  US  journalists  enjoyed  under  the  

First  Amendment.  Partnership  with  a  US  publication  such  as  the  New  York  Times,  he  theorized,  

would  give   the   Guardian   indirect   access   to   that   shield.   For   the   Guardian,   collaboration   

with   other   news  outlets  was  nothing  new.  In  2009,  it  had  worked  with  the  BBC,  a  Dutch  

paper,  and  a  Norwegian  TV   station   to   publish   stories   on   the   Trafigura   company.   In   2006,   

it   worked   with   TV   and   print  organizations  in  Sweden,  Romania,  and  Tanzania  on  a  story  

about  corruption  at  the  British  arms  firm  BAE.   

To  Davies’  delight,  Assange  agreed  readily.  “I  was  pushing  at  an  open  door  in  putting  

this  argument  to  him,”  says  Davies,  “because  he  was  aware  that  the  Wiki  model  was  a  failure.  

He  was  already  moving  toward  trying  to  use  mainstream  media  to  get  more  impact.”  Davies  

and  Assange  were   in   accord   that   the   Guardian   and   New   York   Times   would   cull   the   

database,   extract   a   list   of  stories,   publish   some   themselves   and   hand   out   the   remainder   

to   other   media   outlets   such   as  Le  Monde,  the  Washington  Post,  Fox  television,  or  the  German  

weekly  magazine  Der  Spiegel.        

Terms.  By  the  end  of  the  meeting,  they  had  established  terms  which  would  govern  

their  lives  for  the  next  six  months.  Assange  would  provide  the  Guardian  with  the  four  sets  of  

data  –war  records  from  Afghanistan,  the  Iraq  war  logs,  a  trove  of  US  diplomatic  cables,  and  

personal  files  of  prisoners   at   Guantanamo   Bay—which   it   would   distribute   to   the   partners;   

the   partner   news  organizations  would  simultaneously  publish  each  set  of  documents  and  

their  related  stories;  and  WikiLeaks  would  publish  the  documents  at  the  same  time  on  its  

own  website.  Assange  set  only  one  condition:  he  would  determine  when  publication  started.  

Early   the   next   morning,   Wednesday,   June   23,   Davies   headed   back   to   London,   

where   he  briefed  Leigh  and  Rusbridger.  Later  that  day,  Rusbridger  phoned  Bill  Keller,  

executive  editor  of  the  New  York  Times.  Did  he  want  in  on  this  deal?  The  answer  was  yes.  

Meanwhile,  Assange  wanted  Spiegel  to  become  a  full  partner  as  well,  and  after  considerable  

back  and  forth,  the  magazine  joined  the  team  on  June  29.     

                                                           

11 David Leigh and Luke Harding, WikiLeaks: Inside Julian Assange’s War on Secrecy (London: Guardian Books), 

2011, p. 99.  



Friend or Foe?  _________________________________________________________CSJ-­­­11-­­­0041.0   

 

 

         7   

The  War  Logs   

The   operation   was,   from   the   start,   cloaked   in   secrecy.   Assange   was   convinced   

that  governments,   especially   the   US,   were   tracking   him   and   willing   to   use   the   most   

unscrupulous  spycraft  to  gain  access  to  his  secrets.  Assange  turned  over  the  first  batch  of  

records,  reports  from  the  war  in  Afghanistan—on  Thursday,  June  24,  via  a  dedicated  website  

to  which  he  uploaded  the  files;   Davies   already   had   a   password   which   Assange   had   

scrawled   on   a   napkin.   After   Davies  downloaded   them,   the   site   disappeared.   Assange   

insisted   on   complete   security—passwords,  encryption,  no  mention  of  the  documents  in  phone  

calls  or  emails  (which  could  be  intercepted  by  government   agencies).   Communication   would   

be   conducted   via   Skype   (which   allows   voice   and  video  calls  over  the  Internet)  using  

accounts  under  fictitious  names.  

At  the  Guardian,  Rusbridger  set  aside  a  fourth-­­­floor  room  for  the  small  team  of  

reporters  and  tech  staff  detailed  to  go  through  the  Afghan  war  logs  (as  they  were  dubbed).  

The  New  York  Times  dispatched  war  correspondent  Eric  Schmitt,  and  Spiegel  sent  reporters  

John  Goetz  and  Marcel  Rosenbach  to  see  what  it  was  WikiLeaks  had  provided.  Each  publication  

was  given  a  copy.  The  three  news  organizations  found  a  manageable  way  to  apportion  the  

work.  Recalls  Davies:   

When  it  came  to  choosing  what  stories  to  write  and  how  to  write  them,  

we  operated  independently.  But  there  was  a  lot  of  collaboration  to  help  

each  other  get  through  this  mass  of  material.     

For   four   and   a   half   weeks,   the   Guardian   group   worked   feverishly   to   turn   the   

morass   of  encrypted   field   reports   into   intelligible   news   stories.   The   Guardian’s   systems   

editor,   Harold  Frayman,   devised   a   database   to   hold   the   92,000-­­­plus   entries   and   make   

them   searchable   by  keyword,  name,  date,  or  phrase.  Correspondents  such  as  Declan  Walsh,  

stationed  in  Islamabad,  were  brought  back  without  explanation  to  work  on  the  logs.  Resident  

experts  such  as  Middle  East  Editor  Ian  Black  were  also  on  the  team.  Assange  himself  was  

back  and  forth  to  Stockholm,  though  throughout  July  he  settled  in  London  for  days  at  a  time,  

cycling  among  the  homes  of  Davies,  Leigh,  and  other  friends.     

The   news   organizations   had   three   prevailing   worries.   One   was   logistical—how   

should  they  publish  the  Afghan  reports,  all  at  once  or  over  several  days?  The  second  was  

ethical—how  to  redact   the   battlefield   reports   to   protect   individuals?   The   third   was   legal—

would   governments,  especially  the  US  and  UK,  try  to  stop  publication  altogether?  After  all,  

the  US  government  must  have  learned  from  Private  Manning  what  was  in  the  documents.     

Legal   threat.   The   UK   Official   Secrets   Act   (amended   in   1989)   permitted   prosecution   

of  newspapers  or  journalists  who  published  secret  information,  including  that  belonging  to  

foreign  governments.   UK   privacy   law   was   also   strict,   and   plaintiffs   regularly   succeeded   

in   preventing  publication  of  material  they  deemed  libelous  or  confidential  by  obtaining  court  

injunctions.  “We  have  to  be  much  more  paranoid  than  American  journalists  because  the  law  



Friend or Foe?  _________________________________________________________CSJ-­­­11-­­­0041.0   

 

 

         8   

is  so  prohibitive,”  says  Davies.  In  order  to  reduce  the  risk  of  an  injunction,  the  team  decided  

to  abandon  the  original  idea  of  publishing  a  sequence  of  stories  (some  through  other  news  

organizations  such  as  Le  Monde  or  Fox  television),  and  instead  release  all  the  Afghan  stories  

in  a  single  burst.    

The   US   Espionage   Act   also   had   teeth   and   forbade   unauthorized   disclosure   of   

classified  material.  The  Guardian  became  particularly  worried  when  the  New  York  Times,  as  

was  its  custom,  on  July  21  asked  President  Barack  Obama’s  White  House  and  the  Pentagon  

for  comment  on  the  Afghan  battle  reports.  Might  the  US  government  take  preemptive  action?  

As  Rusbridger  recalls,  the  Guardian’s  external  lawyers  called  him  on  the  afternoon  of  Saturday,  

July  24,  to  caution:  “Are  you  thinking  about  this?  Are  you  focusing  on  this  enough?  This  

could  be  really  significant.”12  They  warned  that  it  was  not  out  of  the  question  that  Rusbridger  

could  be  extradited  to  the  US  or  denied  a  visa.  On  the  other  hand,  there  was  some  protection  

in  the  fact  that  other  papers—not  to  mention  WikiLeaks—  had  the  same  information.  

To  the  immense  relief  of  all,  publication  went  off  smoothly.  On  Sunday,  July  25,  at  10  

p.m.  GMT,   the   three   news   organizations   released   their   separate   accounts   of   the   Afghan   

war   logs.  Governments  made  no  effort  to  prevent  it.  The  Obama  Administration,  at  least  for  

now,  seemed  more  intent  on  working  with  the  media  to  limit  damage  than  on  lawsuits  or  

injunctions.     

The  Guardian  ran  14  pages  of  stories.  It  chose  to  focus  on  civilian  deaths,  particularly  

on  a  Special  Operations  group  dubbed  Task  Force  373,  which  targeted  the  Taliban.  The  New  

York  Times  paid  more  attention  to  Pakistan’s  aid  to  the  Taliban.  The  relevant  cables—redacted—

accompanied  each  article.  Assange,  by  contrast,  simultaneously  published  all  but  15,000  “threat  

reports”  (which  he  deemed  the  most  sensitive)  on  the  WikiLeaks  website—unedited.  Many  

criticized  Assange  as  irresponsible.  Admiral  Mike  Mullen,  chairman  of  the  US  Joint  Chiefs  of  

Staff,  was  forceful:  ""Mr.  Assange  can  say  whatever  he  likes  about  the  greater  good  he  thinks  

he  and  his  source  are  doing,  but  the  truth  is  they  might  already  have  on  their  hands  the  

blood  of  some  young  soldier  or  that  of  an  Afghan  family.""    13  A  Taliban  spokesman  said  his  

associates  were  studying  the  files  to  identify  individuals:  “If  they  are  US  spies,  then  we  know  

how  to  punish  them.”14   

While   the   documents   were   now   safely   in   the   public   domain,   the   publication   

caused   the  first   rupture   between   Assange   and   his   media   partners.   The   day   before   

Sunday’s   publication, Davies   learned   that   on   Friday   Assange   had   given   the   Afghan   war   

                                                           

12 Author’s interview with Alan Rusbridger in London, UK, on March 8, 2011. All further quotes from 

Rusbridger, unless otherwise attributed, are from this interview.  
13 Adam Levine, “Top military official: WikiLeaks founder may have ‘blood’ on his hands,” CNN.com, July 29, 

2010. See: http://articles.cnn.com/2010-07-29/us/wikileaks.mullen.gates_1_julian-assange-leak-defense-

robertgates?_s=PM:US.     
14 Robert Winnett, “Wikileaks Afghanistan: Taliban ‘hunting down informants,’” Telegraph, July 30, 2010, 

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/asia/afghanistan/7917955/Wikileaks-Afghanistan-Taliban-

huntingdown-informants.html.   



Friend or Foe?  _________________________________________________________CSJ-­­­11-­­­0041.0   

 

 

         9   

logs   and   a   summary   of   the  stories  the  Guardian  planned  to  run  to  Channel  4  (a  British  

public-­­­service  national  TV  station),  Al  Jazeera,  and  CNN.  Also  on  Saturday,  Assange  had  

taped  an  interview  with  Channel  4.   

In   Davies’   view,   this   blatantly   broke   the   agreement   Assange   had   concluded   with   

the  Guardian   in   June.   It   also   made   a   mockery   of   the   general   attempts   to   preserve   

secrecy   and  threatened  the  exclusivity  which  Assange  had  promised  the  Guardian  and  its  two  

partners.    “Julian  understood  that  news  organizations  won’t  commit  resources  unless  they’re  

guaranteed  that  they’re  going  to  be  the  first  to  publish,”  says  Davies.  “What  then  happened  

was  that  stage  by  stage,  he  proceeded  to  break  the  agreements.”  He  adds:   

We  had  got  to  know  Julian  well,  and  we  liked  him  and  we  trusted  him.  

Just   at   that   personal   level,   it   was   pretty   breathtaking   that   he   had   

done  this…   He   thought   that   he   had   this   power   over   us,   that   he   

had   so   much  lovely,  juicy  information  that  it  didn’t  matter  how  much  

he  deceived,  or  how  dishonest  he  was,  or  how  many  agreements  he  

broke.   

Davies  had  another  time-­­­consuming  assignment  looming  and  decided  to  pull  out  of  

the  WikiLeaks  project  to  register  his  disapproval.  He  never  spoke  to  Assange  again.  Davies  

wanted  to  send   a   message:   “No.   We   are   not   your   servants.   We   are   not   here   to   be   

abused   by   sources   of  information.  We’re  journalists.  We  will  not  be  wagged  by  the  tail  of  

the  dog.”  The  episode  changed  Leigh’s   attitude   as   well.   From   now   on,   he   would   assume   

that   “we’re   dealing   here   with   an  untrustworthy  person.”     

For  his  part,  Assange  was  furious  with  the  New  York  Times  because,  unlike  the  other  

two  publications,  it  chose  not  to  link  directly  to  WikiLeaks  in  its  online  version  of  the  Afghan  

war  logs  stories.   Editor   Keller   explained   he   did   this   to   preserve   the   Times’   credibility   

and   independence.  Assange  was  not  persuaded.   

Iraq  logs—and  the  cables   

Despite   these   fallings-­­­out,   WikiLeaks   and   the   media   partners   were   moving   

ahead   on  releasing   the   second   big   trove   of   documents:   battlefield   records   from   Iraq.   

Assange   gave   the  collection  to  Leigh  on  July  7  and  they  moved  directly  into  the  production  

system  set  up  for  the  Afghan  logs.  By  the  original  schedule,  the  Iraq  logs  would  run  two  

weeks  after  the  Afghan  logs— on  August  8.  But  on  Friday,  July  30,  Assange  contacted  Leigh  

about  a  delay  of  at  least  six  weeks.  Assange   wanted   to   bring   television   into   the   mix;   

specifically,   he   wanted   both   Al   Jazeera   and   a  fledgling   UK   production   company,   the   

Bureau   of   Investigative   Journalism   (BIJ),   to   produce  documentaries  (the  BIJ  piece  would  air  

on  Channel  4).    

Leigh   decided   to   bargain.   The   Guardian   could   consider   a   delay   until   late   

September   or  early  October,  he  said,  if  Assange  gave  him  the  entire  third  tranche:  a  collection  



Friend or Foe?  _________________________________________________________CSJ-­­­11-­­­0041.0   

 

 

         10   

of  US  diplomatic  cables.  The  Guardian,  he  argued,  needed  to  see  if  there  was  any  value  to  

the  documents.  The  target  date  to  publish  the  cables,  if  they  merited  it,  would  be  mid-­­

­October.  Assange  agreed,  on  condition  that  Editor  Rusbridger  write  a  letter  agreeing  to  three  

items:  don’t  allow  the  cables  to  be  accessed  online  at  all  (no  email,  shared  drive,  cloud  

computing,  etc.),  don’t  publish  them  without  Assange’s  okay,  and  don’t  give  the  cables  to  

anyone  else.  That  meant  for  the  time  being  neither  Der  Spiegel  nor  the  New  York  Times  would  

get  a  copy.  Rusbridger  did  so,  and  on  Tuesday,  August  3,  Leigh  headed  north  on  his  annual  

three-­­­week  vacation  to  the  Scottish  highlands—with  a  memory  stick  that  held  250,000  US  

diplomatic  cables,  the  equivalent  of  2,000  books.15   

It  was  not  much  of  a  vacation.  While  the  team  at  the  Guardian  in  London  struggled  

to  make  sense  of  391,000  reports  from  the  Iraq  war,  Leigh  scrutinized  the  cables  to  figure  out  

what  he  had.  Systems  Editor  Frayman  had  again  come  to  his  rescue,  dividing  the  cables  file  

(too  large  to  view  on  a   laptop)   into   87   manageable   pieces   of   some   20   megabytes   each.   

Leigh   searched   them   for   key  words   and   phrases.   For   example,   he   entered   the   name   

“Megrahi”—a   Libyan   intelligence   officer  convicted  for  participation  in  the  1988  Lockerbie  

bombing  and  released  from  a  Scottish  jail  by  UK  officials  in  2009.     

The  results,  says  Leigh,  were  unimaginably  exciting.  For  three  weeks,  sworn  to  secrecy,  

he  went  through  the  cables  as  systematically  as  he  could  alone.  He  recalls:   

I  was  lowering  a  hook  into  a  pond  and  seeing  if  any  fish  came  up…  

Within  a  week  or  two,  it  was  clear  to  me  that  there  were  about  two  

dozen  stories,  each  of  which  would  normally  be  the  splash  story  on  the  

front  page  of  the  paper.  So  I  was  thinking  this  was  a  very  rich  pudding.16     

He  found  that  there  were  very  few  documents  from  before  2006,  and  the  record  ended  

in  February  2010.  The  cables  covered  some  100  countries.  There  were  cables  about  Iran,  Yemen,  

Saudi  Arabia,  Russia—even  about  Britain’s  Prince  Andrew.  Leigh  returned  to  London  in  early  

September  with  a  list  of  at  least  20  stories.  But  he  also  walked  into  the  teeth  of  a  new  chapter  

in  the  evolving  Julian  Assange  story.     

Sex  charges.  On  Saturday,  August  21,  Davies  had  called  Leigh  in  Scotland  with  

disturbing  news.   Assange   had   been   charged   with   rape   in   Stockholm   by   two   Swedish   

women.   As   Leigh  digested  this,  the  two  speculated  on  what  might  lie  behind  such  an  

outlandish  accusation.  They  reviewed   the   list   of   Assange’s   potential   enemies,   including   the   

CIA.   “Way   out   on   the   distant  fringes,”  says  Davies,  “[we  considered  it]  possible  that  it  

could  be  true.”  Yet  that  seemed  to  be  the  case—the  women  considered  that  they  had  been  

assaulted.  Leigh  reported  the  story  from  Scotland,  dictating  it  for  Monday’s  paper.  He  and  

Davies  decided  their  only  option  was  to  “fully  report  the  facts”  even  if  Assange  took  offense. 

                                                           

15 Leigh and Harding, WikiLeaks: Inside Julian Assange’s War on Secrecy, p.140.  
16 Author’s interview with David Leigh in London, UK, on March 8, 2011. All further quotes from Leigh, unless 

otherwise attributed, are from this interview.  



Friend or Foe?  _________________________________________________________CSJ-­­­11-­­­0041.0   

 

 

         11   

The   rape   charge   quickly   changed   to   “sexual   harassment.”   Nonetheless,   Assange   

had   a  tricky  situation  on  his  hands.  On  September  27,  worried  about  arrest,  he  moved  

permanently  from  Sweden  to  London.  The  Guardian,  too,  could  not  help  but  worry  about  its  

close  cooperation  with  an  individual   now   involved   in   a   very   different   story.   “We   could   

see   that   he   was   engaging   in  misinformation”  about  what  had  happened,  recalls  Davies.  

“That  was  so  worrying  for  us,”  adds Leigh.     

The   sexual   harassment   charges   also   affected   the   release   of   the   Iraq   war   logs.   In   

late  September,  Assange  pleaded  for  an  extension:  WikiLeaks  had  had  no  opportunity  to  redact  

them  which,   after   the   backlash   in   July,   it   wanted   to   do.   So   they   moved   back   the   

publication   date   to  Friday,   October   22.   The   original   three   partners   continued   to   coordinate   

their   efforts.   Channel   4  would  release  the  BIJ  film,  while  CNN  and  Al  Jazeera  would  release  

related  stories  on  their  own.17     

Publication.   Again   the   release   went   smoothly.   The   public   was   given   access   to   

Iraq   war  records  from  2004  to  December  2009.  Assange  hosted  his  own  launch  event  at  the  

Park  Plaza  hotel  in  London.  This  time,  he  had  taken  care  not  to  include  names  of  informants  

or  others  who  might  suffer  retaliation.  As  with  the  Afghan  logs,  the  partner  news  organizations  

chose  each  their  own  focus:  the  New  York  Times  on  torture  of  prisoners  by  Iraqi  forces,  on  

private  contractors,  and  Iran’s  involvement;   the   Guardian   on   civilian   deaths   and   torture,   

including   detainees   under   Iraqi  supervision;  and  Der  Spiegel  on  the  leak  itself  and  the  

helplessness  of  US  troops  in  Iraq.  But  the  peace  would  not  hold  for  long.   

When  is  a  Deal  Not  a  Deal?   

By  late  September,  Guardian  reporters  had  been  going  through  the  cables  for  four  

weeks.  Systems  Editor  Frayman  had  further  refined  the  search  capabilities,  allowing  journalists  

to  search  by  individual  embassies  or  by  degree  of  classification.  The  reporters  found  that  some  

6  percent  of  the  cables  were  secret,  40  percent  confidential,  and  the  rest  unclassified.18  The  

collection  included  no  top-­­­secret  documents.  Chief  topics  emerged:  the  spread  of  nuclear  

material;  military  exports  to  Iran  and  Syria;  perceptions  of  foreign  leaders.  Almost  none  dealt  

with  Israel.  There  were  also  the  titillating   accounts:   Saudi   sex   parties,   drunken   Central   

Asian   weddings,   Prince   Andrew’s  questionable   trade   dealings.   But   there   was   still   no   

publication   date   for   the   cables.   What’s   more,  under  Rusbridger’s  agreement  with  Assange,  

the  Guardian  had  not  shared  them  with  the  New  York  Times  or  Spiegel.   

Brooke  file.  In  the  last  week  of  September,  Leigh  had  lunch  with  a  friend,  freelancer  

Heather  Brooke.19   Brooke   was   a   dual   US/UK   citizen   who   worked   in   Britain   and   was   

behind   the   2009  disclosure   of   misappropriation   of   government   funds   by   members   of   

                                                           

17 Assange also unilaterally gave the Iraq logs to Le Monde a week before publication, but the team was not 

trying to coordinate with the French newspaper.   
18 Leigh and Harding, WikiLeaks: Inside Julian Assange’s War on Secrecy, p. 181.  
19 Leigh does not remember the precise date.  



Friend or Foe?  _________________________________________________________CSJ-­­­11-­­­0041.0   

 

 

         12   

Parliament   for   personal  expenses.  To  Leigh,  Brooke  dropped  a  bombshell.  A  disaffected  

member  of  WikiLeaks  in  Iceland,  she  told  Leigh,  had  given  her  the  entire  file  of  diplomatic  

cables.  Leigh  was  appalled—but  also  saw  a  silver  lining.  If  the  Guardian  had  access  to  the  

cables  through  a  source  other  than  Assange,  that  released  the  paper  from  its  promise  to  

publish  only  when  he  allowed  it,  not  to  mention  from  the  promise  to  keep  the  cables  

confidential.     

After  Brooke  was  able  to  prove  to  Leigh’s  satisfaction  that  she  had  the  cables,  he  

confided  to  her  that  the  Guardian  had  them  as  well.  Leigh  went  to  Rusbridger  and  Deputy  

Editor  (News)  Ian  Katz  with  the  disturbing  news  about  Brooke.  “That  was  a  moment  of  

extreme  panic,”  remembers  Katz,   “because   we   then   knew   there   was   another   version   of   

the   database   around   that   we   didn’t  have   control   of   [and]   we   didn’t   know   to   how   

many   other   people   her   source   had   leaked   the  database.”  After  lengthy  debate,  they  decided  

to  offer  her  a  consulting  position.20     

Files  to  NYT.  But  Leigh  had  another  decision  to  make,  although  he  did  not  discuss  it  

with  anyone.21  To  all  appearances,  Assange  intended  to  freeze  out  the  New  York  Times  from  

any  further  collaboration.  In  late  July,  Times  Editor  Keller  had  smoothed  over  relations  in  

phone  calls  after  the  paper  failed  to  link  to  WikiLeaks  in  the  Afghan  war  logs.  But  Assange  

was  newly  angry  about  a  profile  of  Private  Manning  which  the  Times  had  published  on  

August  8  (he  called  it  “absolutely  disgusting”).   Moreover,   the   Guardian   had   learned   that   

Daniel   Ellsberg   of   Pentagon   Papers   fame  and  Icelandic  WikiLeaks  former  programmer  Smári  

McCarthy  (who  had  given  Brooke  the  copy)  also  had  the  cables.  It  looked  as  though  Assange  

himself  was  not  observing  his  own  stipulation  to  keep  them  private.  “I  said  to  myself  right,  

this  is  all  collapsing.  Everything  is  going  to  pieces.  I  am  going  to  share  these  cables  with  

everybody  else,”  says  Leigh.     

Leigh  himself  was  fed  up  with  Assange  and  what  he  considered  his  high-­­­handed  

approach  to   the   original   agreement   with   the   Guardian,   and   subsequently   with   the   Times   

and   Der   Spiegel.  “There  came  a  point  at  which  I  concluded  that  Julian  was  never  going  to  

give  us  the  go-­­­ahead  to  publish   these   cables   because   he   was   so   unreliable   and   so   

manipulative,”   says   Leigh.   Assange’s  behavior  had  worsened  since  the  Swedish  charges;  he  

talked  of  moving  to  Cuba  or  Libya.  “You’ve  got   the   most   important   story   that   anybody’s   

got   hold   of   for   the   last   X   years   in   the   hands   of  somebody  who  is  being  completely  

unpredictable  and  irresponsible,”  says  Leigh.   

 

                                                           

20 Brooke was on board by November 3.  
21 In addition to being longtime professional colleagues, Rusbridger and Leigh were brothers-in-law; they had 

married sisters.  



Friend or Foe?  _________________________________________________________CSJ-­­­11-­­­0041.0   

 

 

         13   

So  in  early  October,  Leigh  contacted  Times  Editor  Keller,  told  him  he  had  the  diplomatic  

cables,  and  offered  to  share  them.22  The  Times,  Leigh  stipulated,  would  have  to  keep  confidential  

its  source  for  the  cables.  “I  think  I  uploaded  the  stuff  to  a  secure  NYT  server,”  recalls  Leigh.23  

At  the  same  time,  he  created  a  flash  drive  for  Der  Spiegel  containing  the  cables.  Editor  Marcel  

Rosenbach  flew   to   London   to   pick   it   up.   All   three   publications   agreed   to   keep   their   

continued   cooperation  secret   until   just   before   publication—tentatively   scheduled   for   Friday,   

November   5—because  Assange  had  threatened  to  publish  all  the  cables  online  if  the  Guardian  

broke  its  agreement  with  him.  Eventually,  Leigh  told  Rusbridger  what  he’d  done.  Says  Leigh:   

I   was   deliberately   doing   all   these   things   myself   and   taking   all   

these  decisions  myself,  because  I  knew  that  Alan  had  undertaken  to  

Julian  that  he  wouldn’t  do  this,  that,  and  the  other.  I  thought,  I  can’t  

ask  Alan  to  do  this.   I’m   going   to   unilaterally   take   the   decision   to   

do   things   behind   his  back…  to  protect  him.     

Meanwhile,  Leigh  also  went  to  see  Assange  at  the  Frontline  Club,  where  he  was  living  

in  London,  and  told  him  that  Brooke  had  the  cables  and  that  the  Guardian  wanted  to  publish  

quickly.  “Julian  had  said  ‘OK,  I  understand—I’m  sort  of  losing  control  of  this’…  Julian  was  

fairly  composed  about  all  that,”  recalls  Leigh.  Assange  agreed  that  the  Guardian  could  give  

the  cables  to  Der  Spiegel.     

Then   on   October   24,   New   York   Times   correspondents   John   Burns   and   Ravi   

Somaiya  published  a  profile  of  Assange.  Titled  “WikiLeaks  Founder  on  the  Run,  Trailed  by  

Notoriety,”  the  piece  quoted  one  critic  as  saying,  “he  is  not  in  his  right  mind.”  It  also  said  

Assange  dismissed  the  reporters’   questions   as   “cretinous”   and   “facile.”   The   front-­­­page   

article,   which   ran   the   day   after  release  of  the  Iraq  war  logs,  enraged  Assange.  He  felt  the  

paper  had  betrayed  him.  Does  the  Times,  he  asked  rhetorically,  employ  only  ""journalists  with  

extremely  bad  character?""24     

On   Friday,   October   29,   Leigh   was   in   Washington   for   a   meeting   at   the   New   

York   Times  bureau   to   discuss   a   joint   publication   date.   At   the   table   with   him   were   

Spiegel’s   Rosenbach   and  Goetz,  and  Schmitt  from  the  Times.  “We  formalized  this  decision  that  

we  were  all  going  to  go  on  November  8th,  regardless  of  what  Julian  [Assange]  thought,”  says  

Leigh.  But  the  Germans  asked  that  the  group  first  meet  with  Assange  to  notify  him,  clarify  

the  situation,  and  determine  whether  the  partnership  with  WikiLeaks  was  still  viable.     

                                                           

22 Leigh does not remember the precise date. Der Spiegel reports that “[t]he Guardian and the New York Times 

had already begun concrete preparations in early October to publish the embassy cables without WikiLeaks' 

consent.” Marcel Rosenbach and Holger Stark, “An Inside Look at Wikileaks Negotiations,” Der Spiegel, 

January 29, 2011, http://readersupportednews.org/opinion2/370-wikileaks/4783-an-inside-look-at-wikileaks-

negotiations. 
23 Email from Leigh to author, May 26, 2011.  
24 Michael Calderone, “NY Times reporter defends profile of WikiLeaks’ Assange,” Yahoo! News, October 26, 

2010, http://news.yahoo.com/s/yblog_upshot/20101026/cm_yblog_upshot/ny-times-reporter-defends-profile-

ofwikileaks-assange.    



Friend or Foe?  _________________________________________________________CSJ-­­­11-­­­0041.0   

 

 

         14   

November  1  firestorm   

The  Guardian  offered  to  host  and  scheduled  a  meeting  with  Assange  for  6  p.m.  on  

Monday,  November  1.  The  New  York  Times  decided  not  to  attend.25  Among  other  points,  the  

editors  wanted  to  let  Assange  know  about  the  November  8  publication  date  and  that  in  their  

view  the  existence  of  Heather   Brooke’s   copy   released   the   Guardian   from   any   earlier   

agreement.   Both   Der   Spiegel   and  Editor  Rusbridger  favored  continued  cooperation  with  

WikiLeaks  if  possible.     

Assange  was  running  late,  and  at  7  p.m.  he  showed  up  with  a  libel  lawyer  and  two  

other  associates  in  tow.  Assange  was  seething:  somehow  he  had  been  tipped  that  the  New  

York  Times  had  the  cables.  How  did  it  get  them,  he  demanded?  There  was  more.  Burns’  

profile,  he  fumed,  was  “designed  to  be  a  smear…  The  Times  should  not  go  out  of  its  way  to  

produce  a  negative,  sleazy  hit-­­piece  and  place  it  on  the  front  page.”26 He  protested  that  the  

Times  “has  defiled  the  relationship”  with   WikiLeaks.   Guardian   Deputy   Editor   Katz   notes   

that   “it   was   not   unreasonable   that   he   was  cross  with  us.”  He  continues:   

He   thought   that   he’d   given   us   express   instructions   on   how   to   use   

this  information,  and  he  felt  the  New  York  Times  thing  was  a  breach  of  

it.  In  the  strictest   terms,   it   was.   The   point   was   that   we   thought   it   

was   more  unreasonable  that  he  tried  to  cut  the  New  York  Times  out  of  

it  when  we  had  made  an  agreement  from  the  start  that  they  would  be  

part  of  it.   

It   was   the   first   time   Rusbridger   had   spent   any   time   with   Assange.   The   editor   

assured  Assange  that  he  personally  had  given  the  Times  nothing.  Assange  threatened  to  sue.  

He  threatened  to   stop   cooperating   with   the   Guardian.   He   mentioned   that   he   was   already   

in   talks   with   the  Washington  Post  and  McClatchy  Newspapers  about  publishing  the  cables  in  

the  US.  “My  aim  was  really   just   to   calm   him   down,   because   having   come   this   far,   it   

would   have   been   immensely  complicated  if  we’d  all  broken  up  and  he’d  stormed  out,”  says  

Rusbridger.    

Assange  did  seem  calmer  after  venting,  and  for  a  while  they  talked  about  the  timing  

of  the  cables  release.  Assange  said  he  preferred  to  delay  everything  and  would  accept  another  

month.  He  also  asked  that  the  publishing  group  be  expanded  to  include  El  País  and  Le  Monde.  

This  meant  even  more  challenging  logistics—plus  giving  the  new  players  the  benefit  of  all  the  

work  done  so  far.  “I  think  we  all  gulped  and  thought,  ‘Oh  God,  here  we  go  again.’  But  on  

the  other  hand,  it’s  probably  worth   it   if   this   is   going   to   lead   to   an   amicable   arrangement,”   

recalls   Rusbridger.   Assange   also  wanted  Rusbridger  to  call  the  Times  and,  in  exchange  for  

                                                           

25 Marcel Rosenbach and Holger Stark, “An Inside Look at Wikileaks Negotiations.” 
26 Leigh and Harding, WikiLeaks: Inside Julian Assange’s War on Secrecy, p. 169. 



Friend or Foe?  _________________________________________________________CSJ-­­­11-­­­0041.0   

 

 

         15   

the  cables,  to  secure  for  Assange  the  right  to  reply  to  the  Burns  piece,  also  on  Page  One,  and  

a  promise  of  no  more  negative  stories.     

At  10  p.m.,  the  whole  group  went  to  dinner.  But  fireworks  broke  out  again  after  

midnight.  Rusbridger  called  Times  Editor  Keller  to  put  Assange’s  demands  to  him  and  Keller  

effectively  said  no.  Assange  exploded  anew:  the  consortium  was  finished.  No  New  York  Times  

and  no  Guardian.  However,   Der   Spiegel   Editor-­­­in-­­­chief   Georg   Mascolo   declared   that   it,   

too,   would   withdraw.  Rusbridger  pointed  out  that,  in  fact,  the  existing  partnership  was  going  

to  be  the  best  deal  possible. Remembers  Rusbridger:   

I   said   to   Julian,   what   is   your   choice?…   Heather   Brooke   has   got   it,   

and  we’ve   lost   all   control.   So   you   don’t   have   an   option,   really.   

You   have   to  work  with  us.  That’s  where  the  logic  was:  either  we  were  

all  going  to  lose  it,  or  we  just  had  to  swallow  our  pride  and  work  

together.   

Two  days  later,  Assange  agreed  to  10  points  Rusbridger  presented,  including  a  

publication  schedule  that  ran  starting  November  29  (in  print;  digital  release  November  28)  for  

two  weeks  or  more.  After  January  4,  the  exclusivity  contract  would  expire  and  WikiLeaks  

would  be  free  to  send  cables   of   regional   interest   to   other   newspapers   around   the   world.   

Assange   also   decided   that  WikiLeaks  would  publish  only  the  redacted  cables  prepared  by  

the  media  partners.  Leigh,  for  one,  was   gratified:   “I   thought   Alan   [Rusbridger]   had   done   

brilliantly   in   crafting   some   sort   of  compromise  that  everybody  could  live  with…  I  thought  

it  was  miraculous  that  we’d  come  so  far.  I  had  always  suspected  that  this  whole  rickety  deal  

would  collapse  within  a  few  weeks.”   

Now  the  hard  work  started.   

Redactions  and  reporting   

The   Guardian   told   Le   Monde   and   El   País   about   the   new   arrangement   shortly   

after   the  November  1  meeting.  The  new  papers  had  barely  three  weeks  to  sift  through  the  

massive  trove  of  cables   before   the   agreed-­­­on   digital   publication   date   of   November   28.   

The   pre-­­­existing   partners  listed   the   stories   they   had   already   uncovered.   For   example,   

Spiegel   had   been   the   first   to   notice  cables  about  the  State  Department  ordering  US  diplomats  

to  spy  on  UN  officials.  The  New  York  Times  had  closely  examined  materials  on  Saudi  Arabia  

encouraging  the  US  to  bomb  Iranian  nuclear  installations.  The  Guardian  targeted  cables  about  

the  relationship  between  China  and  North  Korea.  Meanwhile,   both   new   consortium   members,   

especially   the   Spanish   publication,   helped   uncover  some  new  stories,  including  one  about  

US  diplomats  seeking  to  influence  judges.27   

                                                           

27 Leigh and Harding, WikiLeaks: Inside Julian Assange’s War on Secrecy, p.177.  



Friend or Foe?  _________________________________________________________CSJ-­­­11-­­­0041.0   

 

 

         16   

On  November  11,  all  the  parties  gathered  to  fine-­­­tune  the  publication  grid.  Assange  

came  with   a   lawyer,   while   New   York   Times   Deputy   Foreign   Editor   Ian   Fisher   flew   in   

from   the   US.  Guardian   Deputy   Editor   Katz   took   on   the   coordination   job.   He   prepared   

a   grid   tracking   which  papers  would  publish  which  stories  on  which  days.  “We  didn’t  want  

to  scoop  each  other,”  says  Leigh.   It   was   complex.   For   example,   for   all   to   publish   

simultaneously   on   a   Sunday,   the   weekly  Spiegel  would  have  to  suspend  its  standard  

electronic  distribution  Saturday—a  costly  adjustment.  “There  was  a  heart  sink  about  how  on  

earth  we  would  synchronize  across  four  languages  [and]  three  different  production  schedules,”  

says  Katz,  referring  to  Le  Monde,  an  afternoon  paper,  and  El  País,  which  published  at  midnight. 

Redactions.  Preparing  the  diplomatic  cables  and  related  stories  for  publication  was  

tough.  Not   only   did   reporters   have   to   extract   the   best   stories   from   the   documents,   but   

the   cables  themselves  had  to  be  redacted  to  remove  any  references  which  might  threaten  the  

lives  of  those  named.  Each  individual  reporter  had  first  responsibility  for  redacting  the  cables  

that  supported  his  articles.  Key  correspondents,  such  as  Luke  Harding  in  Moscow,  were  

summoned  back  to  London  to   join   the   team.   Other   star   reporters   based   in   Washington,   

Brussels,   Africa,   India,   and   Latin  America  joined  the  team  remotely.  Walsh,  who  had  returned  

for  the  war  logs  and  stayed  to  work  on  a  book,  took  on  the  Pakistan-­­­  and  Afghanistan-­­

­related  cables.  In  the  run-­­­up  to  November  28,  says  Katz,  the  Guardian  had  upwards  of  25  

reporters  and  editors  involved.   

The   second   layer   of   redaction   was   Production   Manager   Jon   Casson,   who   tried   

to   spot  anything  missed  the  first  time  around.  Casson  set  up  shop  in  another  4th  floor  room  

typically  used  for   training.   He   read   every   story   and   its   associated   cables.   Even   if   a   

reporter   referred   only   to   a  couple  of  paragraphs  in  a  lengthy  cable,  Casson  had  to  read  the  

whole  thing  because  the  papers  had  undertaken  to  post  entire  cables.  He  kept  track  of  where  

in  the  process  each  story  stood.  Most  stories  pulled  together  several  cables,  so  those  were  all  

redacted  to  be  released  simultaneously  with  the   story.   Casson   not   only   went   through   

Guardian   redactions   carefully,   but   compared   the  Guardian’s  version  to  those  of  the  other  

media  partners.     

Partners.   These   problems   were   multiplied   times   five   by   the   media   partnership.   

All   five  news  outlets  had  agreed  to  maintain  the  same  secrecy  observed  for  the  Afghan  and  

Iraq  war  logs.  No  one  would  mention  a  cable  in  either  an  email  or  a  phone  conversation.  

Instead,  they  held  paper  copies   of   cables   up   to   a   camera   in   a   Skype   exchange,   so   that   

all   could   see   the   subject   of   the  conversation.  Spy-­­­movie  attempts  to  use  disposable  phones  

and  other  security  devices,  however,  were  amusing,  but  flopped.  “We  were  essentially  

completely  useless  at  any  of  the  spooky  stuff,”  said   Katz.28   “The   whole   coordination   was   

very   difficult,”   says   Casson.   “We   did   the   best   we  could.”29  He  adds:   

                                                           

28 Ibid, p.179.  
29 Author’s interview with Jon Casson in London, UK, on March 8, 2011. All further quotes from Casson, unless 

otherwise attributed, are from this interview.  



Friend or Foe?  _________________________________________________________CSJ-­­­11-­­­0041.0   

 

 

         17   

It  was  just  the  volume,  and  the  urge  to  publish  as  much  as  possible  in  

as  short   a   time   as   possible,   was   quite   difficult.   If   it   was   just   the   

Guardian  publishing,   I   think   it   would   have   been   much   more   of   a   

straightforward  process.   

Casson  designed  a  massive  online  spreadsheet  that  tracked  each  cable  by  number,  the  

ID  number   for   its   related   stories,   whether   the   cable   had   been   redacted,   whether   the   

redaction   had  been   coordinated   with   partner   publications,   and   when   the   story   and   cable   

were   slated   for  publication.  In  the  beginning,  Casson  and  two  helpers  were  processing  

upwards  of  200  cables  a  day.   In   the   end,   he   tracked   more   than   900   cables,   each   color   

coded   for   their   stage   of   redaction.  Despite  their  best  efforts,  sometimes  the  partners  published  

different  versions  of  a  cable.  In  a  very  few  instances,  the  publications  agreed  not  to  use  a  

cable  at  all  because  it  was  too  sensitive.  Topics  that   qualified   for   exclusion   were   strategic   

secrets,   information   on   nuclear   power   plants   or   oil  pipelines,  or  details  on  military  

operations.   

Casson  worked  hard  to  avoid  defamation  or  endangering  individuals.  He  consulted  

with  Guardian  lawyers  on  a  daily  basis.  Diplomats  or  public  figures  were  fair  game.  “But  

what  really  kept   me   awake   most   night   was,   if   we’re   publishing   a   source’s   name,   is   

that   going   to   put   that  person,  or  that  person’s  family,  in  danger?”  recalls  Casson.  Sometimes  

deleting  a  name  was  not  enough;  place  names  and  dates  also  had  to  come  out.  Likewise,  he  

deleted  pronouns  in  instances  when  a  female  speaker  would  be  identifiable.  That  meant  

deleting  not  only  “she”  and  “her,”  but  “he”  and  “his”  from  time  to  time  so  it  would  not  be  

obvious  when  a  woman  was  meant.     

At  the  Guardian,  secrecy  was  as  tight  or  tighter  than  it  had  been  for  the  war  logs.  

The  team  continued  to  work  out  of  two  small,  fourth-­­­floor  rooms.  “I  think  I  told  the  foreign  

editor,  because  I  had  to  bring  some  of  his  people  back.  But  we  kept  it  very,  very  tight,”  

recalls  Katz.  “We  only  told  the  main  news  editors  a  week  before  publication.”  All  the  reporters  

working  on  the  project  were  forbidden  to  discuss  their  work.     

Dangerous.  There  were  also  disputes  over  which  cables  to  use.  Leigh  had  made  the  

first  cut  at   discerning   which   cables   would   produce   worthwhile   stories.   The   second   round   

of   selections  looked  at  geography.  If  with  the  war  logs  the  Guardian  had  worried  about  

injunctions,  now  it  also  had  to  worry  about  upsetting  the  world  order.  Recalls  Deputy  Editor  

Katz:  “More  than  one  of  our  spouses,  and  certainly  mine,  said  at  the  time,  ‘What  on  earth  

are  you  doing,  and  why  on  earth  are  you  doing  this?  You’re  going  to  start  a  war  somewhere.’” 

One  group  of  cables,  for  example,  revealed  that  the  Yemeni  government  had  said  it  

would  claim  US  air  attacks  on  militants  as  its  own.  The  New  York  Times  (with  Spiegel’s  

concurrence)  was  reluctant   to   publicize   the   material   for   fear   of   repercussions   on   a   

strategic   relationship,   but   the  Guardian  and  El  País  saw  no  real  danger  in  reporting  on  them  

(Le  Monde  couldn’t  decide).  “The  debate  was  around,  you  will  have  blood  on  your  hands  if  



Friend or Foe?  _________________________________________________________CSJ-­­­11-­­­0041.0   

 

 

         18   

you  publish  this,  because  this  is  the  front  line  of  the  fight  against  Islamist  baddies,”  says  

Rusbridger.     

And   you   will   really   undermine   that   fight   by   publishing   this.   The  

counterargument  was,  but  we’re  been  down  this  route  before  [in  Iraq  

2003  and  alleged  weapons  of  mass  destruction]  of  suppressing  stuff  in  

order  to  depend  on  people  who  appear  to  be  on  our  side.     

Other  sensitive  material  concerned  US  views  of  Russian  leaders,  suspicions  about  the  

close  relationship   between   Russian   President   Vladimir   Putin   and   Italian   Prime   Minister   

Silvio  Berlusconi,   the   business   dealings   of   some   Russian   oligarchs,   and   top-­­­level   

corruption   in   both  Pakistan  and  Afghanistan.  While  the  UK  Official  Secrets  Act  technically  

covered  some  of  this,  the  press  did  have  on  its  side  the  so-­­­called  1999  Reynolds  Defense,  

a  legal  precedent  which  allowed  the  media  to  publish  unproven  allegations  if  they  were  acting  

responsibly  and  in  the  public  interest,  and  followed  standard  journalistic  procedures.    

The  partners  eventually  came  to  agreement  on  which  stories  to  run.  The  big  ones  

would  be  rolled   out   simultaneously;   the   timing   for   others   of   chiefly   regional   interest   

were   left   up   to   the  individual   publication.   “We   had   furious   arguments   along   the   way,   

but   it   was   an   incredibly  complicated  thing  to  do,”  notes  Rusbridger.     

Government  weighs  in   

The   Guardian   was   not   inclined   to   ask   for   comments   in   advance   of   publication.   

Such   an  action  would  have  opened  it  up  to  injunctions  under  the  Official  Secrets  Act  on  the  

grounds  that  the  newspaper  was  in  unlawful  possession  of  confidential  documents.  “Our  

instincts,  coming  from  a  European  tradition,  would  have  been  not  to,”  comments  Rusbridger.  

But  the  New  York  Times  took  a   different   view   and,   on   November   19,   first   approached   the   

White   House   to   let   it   know   which  cables   it   planned   to   disclose.   “When   Bill   [Keller]   

said   we’re   going   to   go   a   week   in   advance,   we  were  all  quite  uneasy,”  recalls  Rusbridger,  

partly  from  fear  of  injunction.     

I   think   all   the   European   partners   were   anxious.   And   I   think,   left   

to   our  own   devices,   we   wouldn’t   have   done   what   Bill   [Keller]   did…   

It   was   a  difficult   position   where   you   felt   obliged   to   get   some   

reaction.   But   the  longer  you  gave  them,  the  longer  it  gave  them  to  

injunct  us.     

Also,  says  Katz,  the  Guardian  was  well  aware  that  “often,  institutions  and  governments  dress  

up  in  security  terms  things  which  are  simply  embarrassing  or  are  politically  inconvenient.” 

The  Times  forwarded  White  House  comments  to  the  Guardian—an  awkward  

arrangement  because  it  was  not  clear  whether  the  Times  represented  the  other  media  partners  



Friend or Foe?  _________________________________________________________CSJ-­­­11-­­­0041.0   

 

 

         19   

and  whether  it  was  a  formal  clearance  process  or  an  informal  one.30  So  on  Friday,  November  

26,  the  White  House  hosted  a  conference  call  with  Rusbridger,  Deputy  Editor  Katz,  US  

Assistant  Secretary  of  State  P.J.  Crowley,   and   representatives   from   Defense,   intelligence   

community,   and   the   National   Security  Council.   Crowley   stated   that   “from   our   perspective,   

these   are   stolen   documents,”   to   which   the  British  editors  did  not  reply.     

Crowley  asked  Rusbridger  for  the  numbers  of  the  cables  the  paper  intended  to  use,  

but  Rusbridger  would  not  oblige.  He  did  disclose  the  Guardian’s  intended  publication  schedule:  

Day  1,  Iran;  Day  2,  North  Korea;  Day  3,  Pakistan.  Quite  soon  Crowley,  worried  that  the  

government  was  giving   out   more   information   than   it   was   getting,   wrapped   up   the   call.   

Apparently,   as  Investigations   Editor   Leigh   recalls,   “they   weren’t   going   to   come   after   us.   

They   were   going   to  engage  with  us  instead.”  Just  before  publication,  says  Rusbridger,  the  

Guardian  also  heard  from  the  British  government—“a  sort  of  private  message  from  Number  

10  [Downing  Street]  saying  don’t  worry,  we’re  not  going  to  injunct  you.”    

By   the   target   publication   date   of   November   28,   the   Guardian   had   more   than   

160   articles  ready  to  go  and  more  in  production.  On  the  eve  of  publication,  however,  Editor  

Rusbridger  found  himself  questioning  whether  the  newspaper  had  made  the  right  choice.   

Caution  and  concern   

  It   was   not   the   first   time   Rusbridger   had   worried   about   publishing   the   cables.   

In   early  October,   after   Leigh   had   handed   over   the   trove   and   other   Guardian   reporters   

had   started   to   go  through  them,  the  editor  had  had  serious  misgivings:  “a  moment  of  

standing  back  and  thinking,  actually,  should  we  be  doing  this  at  all?...  [Sometimes]  you  get  

into  a  little  sort  of  bubble  where  you  get  carried  along  by  it.”  Perhaps  the  Guardian  had  been  

too  quick  to  dismiss  government  concerns.  After  all,  in  2004  the  New  York  Times,  at  the  request  

of  the  Bush  Administration,  had  delayed  for  a  year  publishing  a  story  about  domestic  spying.31  

In  that  case,  the  Times  had  found  Administration  arguments  invoking  national  security  

persuasive.    

Rusbridger   was   sufficiently   disturbed   to   call   on   Simon   Jenkins,   former   editor   of   

the  Evening  Standard,  to  spend  an  hour  reading  through  some  of  the  cables  and  give  his  

opinion.  “It  was  a  reality  check,”  recalls  Rusbridger.  He  amplifies:   

                                                           

30 Der Spiegel came in for its fair share of pressure as well; the US ambassador called Editor Mascolo to warn 

against publishing the cables. The government also ordered WikiLeaks not to publish and hand back all 

records. Assange in fact offered to consider US objections and said WikiLeaks had no desire to put anyone at 

risk.  
31 President George W. Bush in 2002 authorized the National Security Agency to eavesdrop inside the US 

without court-approved warrants. See: James Risen and Eric Lichtblau, “Bush Lets U.S. Spy on Callers 

Without Courts,” New York Times, December 16, 2005, 

http://www.nytimes.com/2005/12/16/politics/16program.html.    



Friend or Foe?  _________________________________________________________CSJ-­­­11-­­­0041.0   

 

 

         20   

[The   leak]   was   just   a   staggering   breach   of   secrecy,   trust,   confidence.   

We  knew  all  the  arguments  that  would  be  advanced:  you  endangered  

people.  You’ve  made  diplomacy  impossible….  Normally  within  a  

newspaper,  you  can  add  things  up  with  your  colleagues.  But  because  

this  was  happening  in   a   very   tight   operational   little   bubble,   I   wanted   

to   get   an   extra   pair   of  eyes  to  just  say  either  “Oh  my  God,  you’re  

crazy,  what  you  are  thinking  of?”  Or,  “it’s  fine.”   

At  the  time,  Jenkins  read  for  several  hours.  While  he  understood  Rusbridger’s  

hesitation, Jenkins’  opinion  was  that  the  Guardian  had  no  choice  but  to  publish  the  documents.  

But  now  it  was  November,  and  Rusbridger  once  again  found  himself  questioning  the  very  

premise  of  publishing  classified  US  government  documents.  He  had  rehearsed  with  Katz  and  

others  what  he  would  say  if,  for  example,  a  bomb  went  off  on  a  flight  to  New  York  and  the  

head  of  London’s  anti-­­­terror  unit  blamed  the  Guardian.  “We  did  that  exercise  on  quite  a  

few  things,  actually,”  says  Katz.32  But  those  rehearsals  seemed  rather  inadequate.    

The   issue   was   brought   front   and   center   by   an   email   Rusbridger   received   on   

Friday,  November  26,  from  a  respected  colleague.  The  war  logs,  argued  the  colleague,  “broadly  

supported  our  view  of  how  badly  Iraq  and  Afghanistan  have  gone  as  wars.”  With  the  cables,  

he  warned,  “we  may  be  doing  something  qualitatively  different.”  He  continued:   

Foreign   policy   is,   for   the   next   two   years,   the   one   field   of   operation   

a  seriously   weakened   but   still   liberal   US   president   has   left,   without  

succumbing   to   a   Republican   veto.   But   neither   is   he   immune   from  

Republican  opinion.    We  as  a  paper  have  argued  that  the  US  should  not  

bomb  Iran,  or  allow  Israel  to  do  so.  If  we  publish  a  story  saying  that  

the  US  was  encouraged  to  bomb  Iran  by  a  close  powerful  regional  

neighbour,  to  whom  would  that  news  be  welcome,  and  who  would  profit  

from  it?   

Publication  could  also,  the  email  argued,  threaten  President  Obama’s  chances  of  moving  

a  START  arms   control   treaty   through   Congress.   If   the   cables   revealed   candid   US   

diplomats’   views   of  Russian  President  Vladimir  Putin,  might  that  threaten  the  arms  agreement?  

The  writer  said:   

If  START  fails,  two  other  treaties  with  Russia  will  fail,  a  president''s  

word  will   not   become   his   bond,   Russia   could   easily   start   shipping   

S300   air  defence  missiles  to  Iran...  None  of  these  are  unrealistic  scenarios.    

Are  we  serving  our  interests,  by  publishing  material  which  weakens  a  

president,  who  we  think  is  trying  to  do  the  right  thing?”   

                                                           

32 Author’s interview with Ian Katz in London, UK, on March 8, 2011. All further quotes from Katz, unless 

otherwise identified, are from this interview.  



Friend or Foe?  _________________________________________________________CSJ-­­­11-­­­0041.0   

 

 

         21   

Finally,  concluded  the  writer,  “we  are  a  newspaper  not  a  propaganda  unit.”     

Others  will  publish  the  same  material  if  we  desist.  Our  duty  is  to  set  

these  stories   in   context,   and   that   context   is   governed   as   much   by   

our   liberal  values  as  well  as  our  journalistic  analysis.  I  am  writing  in  

total  ignorance  of   what   will   be   published   and   I   do   not   want   to   

interfere.   I   just   wonder  whether   we   are   not   putting   ourselves   in   the   

position,   whether   we   are  serving  the  opposition,  and  undermining  our  

own  stand,  on  so  many  of  the  issues  that  we  care  about.   

Rusbridger  knew  that  he  could  not  stop  the  publication  process  at  this  late  date.  

Whatever his  qualms,  the  Guardian’s  media  partners  would  no  doubt  move  forward.  But  the  

email  jarred  him  because  it  so  closely  mirrored  his  own  misgivings  of  October.  If  Guardian  

readers  and  supporters  found  the  paper’s  editorial  decisions  misguided  or  wrong,  how  would  

he  respond?  What  if  people  died?   Did   the   Guardian   and   its   partners   remain   in   control   

of   this   process,   or   had   Assange  manipulated  them?     

   

   


